poniedziałek, 13 maja 2019

Spalona kaplica . Pagoda jak pawilon czyli złoto,piękno i złość w powieści Mishimy







Yukio Mishima "Złota pagoda"
książka  z 1956 po raz drugi po Polsku
w przekładzie  Anny Zielińskiej Elliott
Państwowy Instytut Wydawniczy
Warszawa, 2018.
 Tę książkę znałem z filmu "Mishima"
Czekałem na nią z dwadzieścia lat.
Historia życia i śmierci pisarza i reżysera ,
 rozpalała wyobraźnię jak ,samuraje, manga, shunga
 kendo czy świat znany z filmów Kurosawy, 
egzotyczna inność Japonii i jej mieszkańców .
Japonia po drugiej Wojnie Światowej z państwa zmilitaryzowanego
 zmienia się w potęgę gospodarczą.
Jak zmienia się obyczajowość, duch Japończyka,
 jego wiara i złość wyrażana przez myśli i czyny młodego mnicha,
który stoi rozdarty miedzy pięknem i etyką po nuklearnej zagładzie starego świata,
dawnych wartości.
Miedzy duchem a ciałem
to co trudne dostałem.
Historia literatury XX wieku , która jest moja  i zajmuje mnie  od czasu dzieciństwa.
Wspólnota przeżyć












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz