piątek, 21 marca 2014

PIERWSZA WIOSENNA KSIĄŻKA

Wiosna czytam na dworze .
Akcja inkubatora kultury
A ja zaczynam "Historie maniaków" Romana Jaworskiego
tytułowe opowiadanie napisane w 1910 roku
Pierwsze po wojnie wydanie zbioru opowiadań  tego zapomnianego pisarza 2004 Warszawa -wydawnictwo Jirafa Roja ." Stoję z dala od wszelkich teorii.Nie mam nic wspólnego z walką kierunków . piszę tak , jak pisać muszę i mogę .Do jakiej mnie włożą  szufladki , jest mi wszystko jedno "
Roman Jaworski (1883-1944 ) pisarz , hazardzista (karciarz),
urzędnik i nauczyciel francuskiego.Autor modernistyczny , zainspirowany "estetyka brzydoty"
realizm - halucynacja
groteska - okrucieństwo
kontrast i mnóstwo niesamowitych neologizmów.
Przyjazń z malarzem Wojciechem Wojtkiewiczem zaowocowała
w postaci ilustracji do opowiadań .Gombrowicz i Witkacy inspirowani dziełem Jaworskiego podjęli swoją drogę  w krainie literatury . W czasie wiosennych porządków sięgajmy po dzieła zmysłowych czarodziei słowa , którzy żyjąc dawno tworzyli poza czasem dla nieskończonej fantazji  pięknej ,  ,brzydkiej lecz prawdziwej






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz