niedziela, 16 marca 2014

NATURA I MIŁOSIERDZIE . GRYF I NIEWOLNICY CZUŁOŚCI .

CARITAS ROMANA_Cornelius van Caukercken (1626-1680 )
Wg Peter Paula Rubensa (1577 -1640) . Niewolnik , czułość i miłosierdzie z katalogu "praca kobiet nigdy się nie kończy .
Wichury wojny więzienie a na przeciw czułość , której często nam brak .W tym tygodniu  byłem uwieziony a gdy to się skończyło trafiłem na premierę filmu Obietnica o samotności i braku czułości wśród bliskich , spotykałem wielu znajomych  ale czułem się sam i też nie mogłem się od tego  uczucia uwolnić  to tajemnica .
Tajemnic strzeże gryf . 800 lat mija od powstania pierwszego zachowanego wizerunku gryfa na Pomorzu i w Szczecinie.Gryf ze sztychu Martina Schongauera powstał około 1480 roku jest nietypowy bo oprócz lwa i orła posiada cech co najmniej dwóch zwierząt psa i wołu.Tak mit i natura wyrażona gestem rytownika przekształca wrażliwość i czułość w obraz ducha .Ilustracja z katalog wystawy "My i oni " rozdział -Dziwo



Obydwa miedzioryty można było zobaczyć na wystawach na Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie .
Wydawca katalogu Międzynarodowe Centrum Kultury Kraków.

Ps: Gryf jako strażnik kopalni złota widniał na monetach greckich bitych pod Kerczem na Krymie
Dziś srebrny gryf kroczy w herbie Krymu czy uchroni kraj przed wojną ?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz