środa, 4 lutego 2015

Szczecin , Kronos chwyta czas 70 lat a wał pomorski jest w Nas .






















"Vita brevis ars longa, occasio praeceps ..." - Życie jest krótkie sztuka długa ,okazja ulotna to tłumaczenie słów Hipokratesa ta sentencja ozdabia zegar słoneczny na Zamku  w Szczecinie, Zegary słoneczne są dwa na drugim widnieje napis" Carpe diem..." to słowa Chwytaj dzień wypowiedziane przez Horacego.
Środa 2015 Szczecin.
Moja rodzina mieszka tu 69 lat.
70 lat temu na Krymie odbywała się Konferencja Jałtańska Churhill, Roosveltt , i Stalin , UK,USA,ZSRR ustalają przesunięcie granic Polski na Pomorze Zachodnie .
Szczecin to jest jeszcze Stettin ,  w mieście trwa exsodus niemieckiej ludności uciekającej przed frontem przygotowani do obrony.Polacy walczą i giną w walkach o Wał Pomorski,
mój dziadek jeszcze nie wie że wyjedzie ze Lwowa do Szczecina.
Dzis jestem odległy od tych wydarzeń dziś rano przeczytałem fragment ksizki "Kronos" czyli intymnego dziennika Witolda Gombrowicza z lutego 1945.Pisarz miał wtedy tyle lat co ja , żył na emigracji w Argentynie , nie wiedział ze nigdy nie wróci do kraju.
"1945-... Pierwsze siwe włosy - zmarszczki. ..."
Czas powoduje ze te wszystkie historie staja się  ulotna cząstką mojej pamięci a kazdy czytelnik jest moim wspólnikiem.

Mapa  walk o Wał Pomorski I Armii Wojska Polskiego Ale historia Gazeta Wyborcza
poniedziałek 2 lutego 2015 rok.
Kronika Szczecina 1945+2005 Pawel Bartnik, Jan  Michalak
Wydawnictwo Oficyna Archiwum Panstwowe w Szczecinie .
Szczecin 2005.
Kronos Witold Gombrowicz Wydawnictwo Literackie
Krakow 2013.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz