Max Klinger Niedźwiedź i sylfida, 1881
Akwaforta, akwatinta, papier chine-colle chamois
Grafika ludzi kręgu języka niemieckiego w oczywisty sposób jest dziedzictwem kulturowym przejętym, ale tez przyjętym przez polskich mieszkańców.
To oczywiste dziś, kiedy żyjemy w globalnej wiosce a w dodatku w mieście portowym.
Pamiętać jednak należy ze nie zawsze tak było.
Niemieccy artyści tworzący na przełomie XIX i XX wieku byli poddani ostrej cenzurze i napiętnowani jako twórcy zwyrodniali przez hitlerowców .
Artyści poszukujący nowych form wyrazu w kulturach dalekiego wschodu ( Max Klinger, Emil Orlik, Roland Strasser ) , ukazujący wielokulturowość czy też pracujący nad powrotem do natury i fascynacji prostotą i ekspresją sztuki( Alexander Kanoldt
prymitywnej .Ci artyści którzy mówili po niemiecku ale mieli pochodzenie żydowskie .
Artyści którzy doświadczyli okrucieństw I Wojny Światowej i stali się pacyfistami wszyscy są obecni na wystawie i opisani wraz z swoimi dziełami w katalogu.
Katalog Przemiany Od Klingera do Kanoldta
Autorzy tekstów
Ewa Gwiazdowska
Dariusz Kacprzak
Volker Probst
Ernst Barlach Stiftung Gustrow 10.26.2014 - 18 01.2015.
Muzeum Narodowe w Szczecinie 12.02. 2015 - 1204.2015.
Litografia barwna, papier welinowy .
Emil Orlik- Feluka na Nilu(nad Nilem) ,1915
Akwaforta, akwatinta, sucha igła,ruletka akwarela, gruby papier welinowy w odcieniu kremowym
Alexander Kanoldt Hiddensee, wyspa koło Stralsundu IV,1927.
litografia,cienki papier japoński ..
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz