dziś wracam pamięcią do dwóch z nich.opisanych w dwóch katalogach Muzeum Narodowego i Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie.
Dwie rzeźby Matka Ziemia Ernsta Barlacha i Kurcyfiks Ludwika Giesa
Obydwie powstały w 1921 roku.
Kurcifiks trafił do gmachu Muzeum na Wałach Chrobrego
A Matka Ziemia na Cmentarz Centralny w Szczecinie gdzie ozdabiała grób rodziny Biesel
Był to czas modernizmu i nowego spojrzenia na rzeczywistość
Po I Wojnie Światowej w Niemczech powstają dzieła ekspresjonistyczne , odwołujące się do tradycji ,rzemiosła lokalnego ale też do nowego , naukowego spojrzenia na percepcję człowieka ulegającej wpływom rewolucji technicznej i jej konsekwencji choćby wojny .
W latach 30 XX wieku po dojściu Hitlera do władzy, nowa niemiecka sztuka zostaje wyklęta i nazwana zwyrodniałą.Nazistoskie władze rekwirują dzieła uznane za wynaturzone.
Ten los spotyka Kurcifiks Giesa , rzeźba zostaje pokazana na wystawie Sztuki zwyrodniałej która zorganizowano w Monachium w 1937 a potem w Szczecinie w 1939.
Kurcyfiks spłonie w raz z innymi zarekwirowanymi dziełami
pod koniec II Wojny Światowej.
Losy dla drugiej rzeźby Matki Ziemi był łaskawszy przetrwała czasy nazizmu i wojny na
cmentarzu.W latach 60 XX wieku polskie władze komunistyczne przekazały rzęźbę władzą komunistycznym Niemieckiej Republice Demokratycznej . Stanęła w Gustrow w miejscu pracy Ernsta Barlacha.Dziś na Cmentarzu stoi kopia wykonana przez Monikę Szpener.
Historia przedstawiona w katalogach opowiada o polityce i sztuce w przestrzeni publicznej
jest historią smutną ale nie beznadziejną bo opowiada o pięknie,
o którym sztuka zawsze mówi
i które upomina się od czasu swych początków.
Katalog" Między niebem i ziemią Ernst Barlach rzeźba i grafika".
Wydawnictwo Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie 2005.
Katalog Figura
Sztuka pierwszej połowy XX wieku ze zbirów Muzeum Narodowego w Szczecinie
Wydawnictwo Muzeum Narodowe Szczecin 2013
Autorem obu tekstów jest Volker Probst .
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz