czwartek, 2 czerwca 2016

Przygoda z ceglanymi rysunkami. Wspomnienie pierwszej księgi architektury tajemnic.











































1000 tajemnic Architektury Przemysława Trzeciaka.
Książka  wydana  przez Naszą Księgarnię ,
Warszawa 1962,stała na półce z książkami , która odziedziczyłem po rodzicach.
Bohaterami są dzieci poznajcie historię architektury w czasie podróży po Polsce
lat piędziesiątych XX wieku.
Rysunki gotyckich budowli Stargardu, Wrocławia,  Krakowa i Torunia które też mogłem zobaczyć
na żywo, podróżując z rodzicami koleją i samochodem a potem spacerując i odwiedzając te i inne budowle opisane i wyrysowane w tej książce zapadły mi w pamięć i do dzisiaj fascynują.
w czasach cenzury poznawanie ziem odzyskanych Pomorza , Śląska zaczynało się od poznawania najstarszych budowli czyli najczęściej średniowiecznych, kamiennych i  później ceglanych murów,
właśnie z takich książek jak ta.
Rysunki porównawcze budowli dawnych i nowych np wieżowców warszawy we wnętrzach gotyckich katedr to było to czym współcześnie jest wielowymiarowa  animacja.
Tak poznawałem kiedyś dawne tajemnice architektury.









W książce zdarzył się błąd drukarski
Gotycki kościół  Mariacki w Stargardzie został podpisany jako Strzegomski
ten błąd był pierwszą pomyłką dotyczącą odczytywania historii sztuki średniowiecza.
czułem się jak  bohater książki Pan samochodzik i templariusze dawne tajemnice były tak blisko...





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz