czwartek, 14 stycznia 2016

Forma czasu, miasta i mapy




"Ty, co Rzym wpośród Rzyma chcąc baczyć, pielgrzymie,
A wżdy baczyć nie możesz  w samym Rzyma Rzymie, ..."
Słowa Sępa Sarzyńskiego z książki
Tadeusza Komendanta
Upadły czas.Sześć esejów i pół
Słowo /Obraz terytoria
Gdańsk 1996
Kupiłem tę książkę  podążając tropem autora tłumaczenia "Historii oka "Georgesa Batallie
książki której fragmenty czytałem jako młodziak w Literaturze  na świecie w 1986 z biblioteczki ojca geografa i kolejarza. W duszy młodego czytelnika
sex i śmierć , rozpalały namiętność czytania.
W roku 1996 mój ojciec miał  śmiertelny nawrót choroby nowotworowej.
Czas stał się upadły
Przy  stole przy którym spędziliśmy z obojgiem rodziców  ostanie święta spotkałem się z bratem i matką w nowym roku 1997.
Lekarze  określili stan ojca na b.b.b.zły jak napisała nam matka
zostały mu jakieś trzy dni życia
W pokoju szpitalnym  tykał zegar wskazówkowy taki jak na dworcach miejscu w którym ojciec pracował.
Pamiętam przychodziłem do taty z tą książką, trwało to dwa tygodnie.
Wszystko działo się w szpitalu w którym się urodziłem.
Tato zmarł  w tym samym szpitalu była zima koniec pod koniec stycznia...
Miasto w mieście
czas liczony w latach , generacjach i w dzwięku tykania dworcowego zegara.





Mapa miasta
życia i śmierci
czy może być ścisła
W  czasach GPS i Google map
Napisy i znaki mojego własnego Rzymu.
Wiedza starej biblioteki , czas poznania wszystko to przypomniało mi się w dniu
ogłoszenia przez prezydenta USA nowego programu walki z rakiem.
Szukając w pamięci  początków historii czytania, tworze mapę wspomnień.
Z książki
Jorge Luisa Borgesa
"Powszechna historia nikczemności " wspomnienie super - mapy
z opowiadania
"O ścisłości w nauce"
w przekładzie  Andrzeja Sobol - Jurczykowskiego, Stanisława Zembrzuskiego
PaĶstwowy Instytut Wydawniczy
Warszawa 1976



"Wszystko to jest jedynie upadłym czasem, lichym
przypuszczeniem przejścia odrzuconego przez przyszłość,
czymś takim w stawaniu się co jest niepowetowanie
mniej niż historia"
Michel Foucault z posłowia książki- "Upadły czas"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz