piątek, 7 lutego 2014

MAPA NASZA HISTORIA

Mapy , instrukcje obsługi to o czym piszą ludzie marzący przestrzennie.
Należę do nich  od lat najmłodszych , chłonąc i oglądając w każdy dzień.
przed czytelnikiem mapa Szczecina z drugiej połowy lat dwudziestych XX wieku .
Ostatnie dwa lata korzystam z niej dziki uprzejmości antykwariatu.
Mapa symbol rzeczywistego miasta  Sttetin , które dziś istnieje w podobnym rysunku ulic.
Rysunek  tej mapy zawiera wszystkie miejsca w których mieszkałem , czy też miejsca w których
oglądałem tę mapę i wszystkie książki opisane w blogu .Oczywiście część czytelników spotyka i pyta mnie o miasto z mapy jakie było kiedy powstała mapa . Stettin lat dwudziestych rozbudowa portu trwa
budowane jest Niebuszewo w okolicach dworca , nowa zabudowa powstaje  w okolicach Jasnych Błoni.Wydaje się że zmieniły się tylko nazwy z polskich na niemieckie.W czasie powstania mapy naziści nie doszli jeszcze do władzy ,budowano nowe funkcjonalne domy  , istniało też stare miasto  z Łasztownią  pełną mieszkalnych domów.Na planie miasta na czerwono zaznaczono budynki użyteczności publicznej Teatr miejski ,filharmonie czy halę cyrkową,zaznaczono też linią przerwaną projekt dworca osobowego w okolicy koszar Fortu Prusy dzisiaj Uniwersytetu Szczecińskiego .
Mam świadomość że żyją jeszcze pamiętający tamte miasto, ja je znam z tej mapy ,która jest częścią mojego życia i może budować kulturę .Cząstka wyobrżni.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz